×
Print
Voor mij hetzelfde ...
Om elkaar beter te leren kennen
Om het wij-gevoel te versterken
Hoe pak je het aan?
- Vraag aan de leerkracht of hij/zij wil meewerken.
- Jullie proberen met de klas een wij-boek samen te stellen. Per vak willen jullie tot 3 ‘gemeenschappelijkheden’ komen: 3 ‘dingen’ die jullie allemaal hebben, en die met dat vak te maken hebben.
- De leerkracht maakt bij het begin of op het einde van de les 5 minuten tijd om samen met jullie naar die 3 dingen te zoeken.
- Een leerling noteert al die verzamelde weetjes in een echt wij-boek. Dat boek kan een plaats krijgen in jullie vast klaslokaal of in de school.
- We geven enkele voorbeelden van weetjes:
- Aardrijkskunde: vakantiebestemmingen waar jullie allemaal al geweest zijn, eenzelfde woon- of geboorteplaats …
- Geschiedenis: bepaalde data die voor elk van jullie belangrijk zijn, een gebeurtenis die jullie je altijd zullen herinneren …
- Talen: alles wat te maken heeft met (vreemde) talen die jullie spreken, met muziek in een bepaalde taal …
- Wiskunde: hier maken jullie van 3 eigenschappen een staafdiagram. Bv. aantal broers/zussen, aantal hobby’s …
- Economie: alles wat te maken heeft met wat je verdient met je vakantiejob, het hebben van een bepaald soort bankrekening …
SOS-barometer
- Voor alle leerlingen van jouw klas + de leerkracht (klastitularis of andere)
- De eerste of laatste 5 minuten van de les
- Er moet een schrift aangekocht worden (of meegebracht van thuis)
- Met steun van de leerkracht
Deze methodiek is een meerwaarde voor het vak. Door samen na te denken over weetjes, zoeken jullie eigenlijk ook naar hoe je een bepaald vak in het dagelijkse leven kan toepassen.
Bron: ‘Werkvormen voor het puberbrein’ – Energize IV, Nanny Löning